Levenskunst, filosofie & seculiere spiritualiteit/ Dries Boele

maandag 12 november 2007

Kort (III)

Geloven: iets graag willen en zich het tegendeel niet kunnen voorstellen.

Religies zijn een causa sui noch een goed in zichzelf maar een product van tijd en beschaving.

Het is een troostrijke gedachte dat niets het eeuwige leven heeft, ook religies niet. Zoals ze ooit ontstaan zijn, zo zullen ze ook vergaan. Religies gaan ten onder wanneer ze niet langer de behoefte aan vermenselijking (persoonlijk en cultureel) vervullen, op een manier die beantwoordt aan de mogelijkheden, eisen en noden van de tijd. Anders gezegd: Wie nu nog traditioneel gelooft moet zijn bewustzijn geweld aan doen. De vraag is: waardoor zullen bestaande religies vervangen worden?

Cultuur is ideaal gesproken een vermenselijkingsmachine. Religie speelt daarin een cruciale rol: zij maakt de waarden waarop we menselijke situaties waarderen en beoordelen voorstelbaar, cultiveerbaar, vierbaar. (Evenals kunst.) Een cultuur zonder vitale religie gaat ten onder of zal zich religieus moeten vernieuwen.

2 reacties:

  • Op 9 december 2007 om 01:23 , Anonymous Anoniem zei...

    Wanneer je geloof zo definieert, wie ontkomt er dan aan? Ik kan me niet voorstellen dat er mensen zijn die geen opvattingen hebben waarvan ze het tegendeel niet kunnen voorstellen. (Tja, is ook dit nu weer een geloofsuitspraak?)
    Maxime J

     
  • Op 22 december 2007 om 00:59 , Blogger Dries Boele zei...

    Dan negeer je het eerste deel van de zin: iets graag willen. Maar je hebt gelijk: geloof is wellicht algemeen-menselijker dan we zouden willen. Ik kan me slecht voorstellen dat er mensen zijn die niet een aantal basisopvattingen hebben over het leven, over mens en wereld, over de zin van hun bestaan. (Een levensbeschouwelijk multiple-choice bestaan lijkt me onleefbaar.) Ze vertrouwen erop dat die basisopvattingen deugen, ook al kunnen ze die niet bewijzen. Dat zou betekenen dat we allemaal een soort van geloof hebben, en niet alleen de zgn gelovigen.
    Is het niet naïef-seculier om te menen dat alleen gelovigen een geloof hebben? Het zou namelijk impliceren dat alleen seculiere niet-gelovigen een existentiële basis hebben van zeker weten. Maar is ook dat niet een geloof?
    Mij lijkt dat de zgn gelovigen en niet-gelovigen alleen verschillen in hun antwoord, maar niet in de vraag.

     

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage