Levenskunst, filosofie & seculiere spiritualiteit/ Dries Boele

dinsdag 26 augustus 2008

Aantek (XI). Leve de taal!

.
Wel, het wonderlijke is, en ik weet niet te zeggen hoe groot deze verwondering is, dat onze kleine Harrie (ruim 2-en-half) een jaar geleden nog nauwelijks een woord sprak en dat we nu ongeveer een gesprek met hem kunnen voeren! Hoe kan dat? Hoe is het mogelijk dat zo’n binkie in zo’n korte tijd het universum van de taal heeft weten binnen te treden en met zo’n grote vaardigheid! Ik kan het haast niet geloven.
Met terugwerkende kracht is mijn verwondering immens toegenomen over de menselijke taal en alles wat daar aan vast zit en uit voortvloeit (zoals denken, geheugen, wereld, cultuur). De werkelijkheid die zich er door ontsluit en de wereld die er door mogelijk wordt. Taal spreiden wij dagelijks tentoon, maar beseffen we wel hoe groots dit gebeuren is! Hoe in woorden te vatten wat woorden zo buitengewoon maakt! Wat een wonder! Wat een briljantie! Wat een mogelijkheden!
Ik ga helemaal mee met de eerbied die de oude Grieken toonden voor datgene wat ons tot mens maakt, namelijk ons verstand (in zeer brede zin, inclusief taligheid, verbeelding, intuïtie, inzicht e.d.). Wij mensen dragen van jongsaf een ongeslepen diamant in ons, en het komt erop aan die diamant te laten flonkeren en schitteren. Dat is wat ons tot mens maakt. Geen zintuig, geen belevenis die er niet door wordt beroerd. Sterker nog, wat zouden ze zijn zonder? (Ik heb weinig met de kritiek van New Age en andere gevoelsgelovigen die zich geroepen voelen om het verstand af te kraken. Zij beseffen niet half hoezeer al - onderstreep al - hun spirituele belevenissen afhankelijk en doortrokken zijn van die magische gift: onze denktaligheid, ons verstand. Een beetje respect a.u.b. voor wat u tot mens maakt en conditio sine qua non is voor al uw ervaringen! Dat u er niet mee weet om te gaan is uw probleem.)
Het is in naam van deze potentie, van die virtuele diamant, dat ik geen genoegen wens te nemen met verstandsverbijsterende praktijken. Zoals manifest in de meeste traditionele religies, met name hun godsdienstige varianten, welke tot zoveel onbegrijpelijke ellende hebben weten aan te zetten. En nog steeds. Het paradoxale is dat ook deze praktijken ondenkbaar zijn zonder verstand. (Van geen enkele diersoort is mij dogmatisme, orthodoxie of godsdienstwaanzin bekend, - of heb ik iets gemist?) Hoe dit onverstandige gebruik van het verstand te verklaren?
Het zou kunnen dat de mensheid millennia lang heeft geleden onder een gift die zij niet wist te hanteren. A toy too dangerous for boys... Het zou kunnen dat de evolutionaire verovering van de geest (als huis van de taal) met kinderziektes gepaard is gegaan die we ongelukkigerwijs in tal van cultuuruitingen en tradities hebben vastgelegd en waar we ons slechts moeizaam van weten te bevrijden. Het zou kunnen dat een flink deel van de cultuurgeschiedenis resultaat is van betovering door de magie van het denken! Het minste krediet dat men de Verlichting zou kunnen toekennen is de zelfkritiek van de menselijke denktaligheid (die je ook ‘rede’ zou kunnen noemen): verlos ons van de zelfbegoocheling door het verstand, om aldus de menselijke rede (en daarmee de mens zelf) in zijn eigen kracht te doen geraken!
Als het al niet duidelijk is waar denktaligheid ons dagelijks toe in staat stelt, dan wordt dat buitengewoon duidelijk in het proces van taalverovering door een kind, komend van niets en gaand naar wat voor ons gewoon is. Een wonder. Ik hoop het nooit te vergeten!
Wat zijn wij mensen briljant! Probeer het eens te bekijken vanuit de positie van een mier, een hond of een kat. Begrijp me goed, het bestaan en de verrichtingen van deze dieren, alle dieren en ook planten, vervullen mij, wederom, met verwondering. Ik heb geen enkele neiging om het niet-menselijke leven te down-graden; integendeel, ik vind het geweldig. Wat een kracht en behendigheid! Wat een schoonheid! Wat een uitbarsting van energie! Maar als dat al zo is, hoeveel te meer dan te denken over de mens!
Okay, ik weet, het is overdreven, maar lyrisch waar: in mijn zoontje is mijn liefde voor het leven oneindig geworden! Amen.

4 reacties:

  • Op 31 augustus 2008 om 11:22 , Anonymous Anoniem zei...

    Mooi Dries, dat kleine Harrie - juist - door zichzelf te kunnen en mogen zijn, ons zo wijst op de natuurlijke vermogens die we als buitengewoon gewoon zijn gaan ervaren. Het is zo vanzelfsprekend geworden, dat de natuur zichzelf corrigeert door ons deelgenoot te maken van het buitengewone ervan via 'voortplanting'. Een tijd geleden schreven we over het kinderloze bestaan van vele (vroegere) filosofen... toch jammer voor ze. Ik vraag me af of het woord 'verstand' de lading wel dekt. Uiteraard kan ik met taal reflecteren etc en da's geweldig. Maar verstand pur sang is voor mij een te beperkte typering voor een ervaringswereld die vele malen groter is. Daarbij is het hele lijf betrokken. Van zintuig tot indruk en interpretatie. Het is een eenheid. Het gaat om een pallet van gedachten, gevoelens en gedragingen. Het kan eentonig van kleur zijn, maar ook bont en stralend. Verstand is slechts één ingrediënt. Zij het wel een enorm belangrijk. En wellicht het enige waarop we deels rechtstreeks invloed kunnen uitoefenen. Grotendeels echter ook niet, onze overtuigingen zijn zo diep ingeslepen in onze diamant, dat zij schijnbaar niet meer kan fonkelen op bepaalde momenten. Zoals gezegd, deels kunnen we bewust worden van de gedachtenprocessen die daaraan ten grondslag liggen. Daarmee vindt een verschuiving plaats en worden de groeven wat egaler. Daarmee zijn we er echter niet. Niet op menselijk niveau, niet in een groep of gezin, ook niet maarschappelijk. We zullen ook het lichaam nodig hebben om verandering aan te brengen. Denk aan dans om de energie op te voeren - balanceren - tot rust te brengen. Een ode aan de sport, tai chi, simplistisch wandelen en wat mij betreft een spontane indianendans. De scheiding tussen lichaam en geest bestaat niet, toch? Dat merk je toch ook aan je amenlijke slotzin. Precies zoals je beschrijft, de diamant in ons fonkelt door merg en been. En ja, er zijn excessen in de geschiedenis. Daar ging het verstand dwalen. Als laveloos hangend en brallend, in een grandioze achtbaan van haar eigen concepten. En dan zie je ineens het wagentje uit de bocht vliegen. Waar zit de rem? Waar is de correctie? Die zit toch in het lichaam. Toch niet in het verslavende verstand. Het lijf ontvangt de eerste signalen die zij ter intrepretatie aan het verstand aanbiedt. Tevergeefs blijkt in tal van voorbeelden. Het verstand beroept zich op haar veto-recht. Precies, zoals je schrijft... A toy too dangerous for boys. Zo ervaar ik het bij mezelf. Mooi geschreven! Nogmaals, alle hulde aan het verstand, zij-aan-zij met het voelen, doen en laten van lijf. Groeten, Twan

     
  • Op 31 augustus 2008 om 11:48 , Anonymous Anoniem zei...

    Nog even over kleine Harrie en over iets grotere Michiel en Esmee die mijn ogen openen. Zijn het een menselijke soort kunstwerken zoals bedoeld door Roger Struton? "De kunst brengt ons terug naar die wereld van oeronschuld, doordat ze ons in staat selt om onze doelen terzijde te schuiven. Het is niet alleen zo dat het kunstwerk wordt gewaardeerd omwille van zichzelf en zonder dat er naar een doel wordt verwezen. Het is bovendien zo dat we ons, wanneer we dat kunstwerk waarderen, opnieuw hullen in de mantel van het kind, zodat onze emoties en indrukken de wegen der verbeelding kunnen gaan en niet in het keurslijf van oogmerk, doel of ernstige inspanningn hoeven te worden geregen." (uit: waarom cultuur belangrijk is, pg 34-35). Ben jij net als ik geraakt door het kind - in onszelf - als kunstwerk? Waar is hier de plaats van verstand als taal etc? Kan de filosofie helpen de taal te reguleren: de kracht - de overmoed - de ingehoudenheid? Groeten, Twan

     
  • Op 8 oktober 2008 om 14:25 , Blogger Dries Boele zei...

    Beste Twan,

    Goed dat je de aandacht vestigt op het lijf, zeker wanneer we de loftrompet steken over het verstand! Ben er helemaal voor om lichamelijke activiteiten zoals dans, sport, tai chi en wandelen erbij te halen om het verstand te voeden met gezonde lucht en beweging (als het kan ook figuurlijk) en om het te behoeden voor doorschieten. Mens sana in corpore sano. Naast dans, sport etc denk ik aan meditatie. Om het hoofd weer in verbinding te beleven met de rest van het lichaam.

    Bij kleine Harrie merk ik nog weinig van een mogelijk exces aan verstand; verstand en lijf zijn nog behoorlijk in harmonie. De fantasie gaat soms op de loop met hem. Sinds enkele maanden hebben taal en geheugen de deuren van de verbeelding open gezet. Waar hij eerder de dingen tamelijk letterlijk zag (‘Ben jij Luca?’ ‘Nee, ik ben Harrie!’), kunnen de dingen nu ongeveer alles zijn (‘Ik ben een hijskraan en jij bent een vrachtwagen’, en een minuut later: ‘Ik ben leeuw’). Hij is sinds kort ook gevoelig voor ‘enge’ verhalen. Bijvoorbeeld in kinderfilmpjes. Terwijl wij volwassenen eng vaak ook leuk vinden (of hebben leren vinden), is dat (nog) niet het geval bij een klein ventje met een startende verbeeldingskracht. Toen hij er laatst ’s nachts een keer wakker van werd, hebben we het filmpje met enkele ‘enge’ passages (Poe-beer met zijn vriendjes in een donker bos of met een niet-echt monster in een grot) voorlopig maar weer opgeborgen. Fantasie blijkt niet zonder effect, maar met een gezonde lijfelijke reactie, - zou je het zo kunnen zien?

    Hoe de kracht van het verstand (in brede zin, inclusief verbeelding) te hanteren? Hoe te verhinderen dat het denken zich verliest in een ‘achtbaan’ van concepten? Hoe voorkom je dat denken een soort cerebrale gymnastiek wordt waarbij fantastische bouwwerken en systemen worden gecreëerd, welke niet méér blijken te zijn dan luchtkastelen, losgezongen van de werkelijkheid zoals we die dagelijks beleven? Goed in je lijf zitten is wellicht een geschikte basis om dat te voorkomen.

    Ik zou de kwestie iets willen uitbreiden en pleiten voor een ‘voelend denken’, al mag dat een vreemde uitdrukking lijken. Ik bedoel ermee: een denken dat niet puur ‘denkbeeldig’ wordt maar met de benen op de grond blijft, door in contact met ervaring te opereren. Het socratisch gesprek is daarvan een mooi voorbeeld.
    Voor mij is het betrekken van ervaring in het denken een belangrijke toetssteen & strategie. (Herinneringen aan) ervaringen zijn niet louter een hersenschim, maar roepen vaak ook gevoelens op; zij zitten aan belevenissen vast die tevens een lichamelijke component hebben.
    In elk filosoferen, over welk thema dan ook, inclusief boekbesprekingen, probeer ik ervaringen in het spel te brengen. Er zijn een aantal redenen waarom dat van belang kan zijn. Laat ik er een paar noemen:
    . Om te toetsen wat beweerd wordt. Met louter logica kom je er niet. Ook een louter imaginaire bewering zou logisch kloppend kunnen zijn. Wanneer we in algemeenheden spreken, dan heeft dat alleen zin wanneer zo’n algemeenheid van toepassing blijkt op bijzondere gevallen. Wanneer het over mensen gaat, dan blijk ik er een te zijn. Dus, wat zegt een filosofische uitspraak dan over mijn leven als mens? Maakt een filosofie iets duidelijk over de werkelijkheid zoals ik die ken en ervaar?
    . Om paal en perk te stellen aan gezwets en onzin. Wanneer je het denken gevoelig houdt of maakt voor de wereld van ervaringen, dan kun je niet meer zomaar van alles beweren. Slaat een gedachte ergens op? Aan de basis van zinnig denken ligt ervaring, lijkt me. Wanneer een filosofische bewering op geen enkele manier valt te staven aan de wereld van de ervaring, wat is dan de zin ervan?
    . Om een gemeenschappelijke basis te creëren. Het begrijpen van elkaar vindt niet plaats op conceptueel niveau (dat is vaak juist oorzaak van afstand of verwijdering), maar gebeurt op basis van ervaring. Doordat we bij elkaar iets vergelijkbaars in ervaring aantreffen ontstaat er wederzijds begrip. Dit hoeft niet altijd expliciet te worden gemaakt, al kan dat zeker helpen wanneer misverstanden dreigen of onbegrip niet lijkt te kunnen worden doorbroken.

    Kortom, aandacht voor ervaringen houdt het denken menselijk. Filosofie gaat tenslotte over ons, over mensen, over onze werkelijkheid, over onze vragen; waarom zou je anders filosoferen? Naast aarding in het lichaam lijkt mij dan ook ervaring van belang om het verstand niet te laten ontsporen.

    Groet, Dries

     
  • Op 17 oktober 2008 om 17:41 , Anonymous Anoniem zei...

    Beste Dries,

    Mooi zoals hoe snel en effectief Harrie schakelt met beeld en samenhangende emotie. Bij mij is soms erg lastig en behoorlijk langdurig, zoals blijkt uit het volgende opzwepende voorval op maandag en de rustige mail nu op vrijdag. Ester staat met de kinderen in de rij voor de kassa en ik sta wat verderop te kijken. Wordt er een kassa extra geopend. Haasten zich daar twee vrouwen die achteraan stonden… jawel, naar de nieuwe kassa. Ai, ik zag het al aankomen. Mijn fantasie wordt werkelijkheid en neemt mijn denken en gevoel over. Opgeladen ‘grijp’ ik in en wij zijn aan de beurt. Dame 1 verontschuldigt zich. Dame 2 pruttelt na en noemt me een politieagent. Ik reken af, werp een kille blik toe en stop wat goed fatsoen in haar oor: ‘Zo mevrouw, da’s dan duidelijk voor de volgende keer!’ Waarop de caissière zegt: ‘Nou, dat kan ook wel wat rustiger’. Het heeft me lang bezig gehouden. En het zal weer opdoemen als ik weer in die winkel ben. Het is exact zoals Nietzsche schrijft. Ik kan gemakkelijker overweg met een slecht geweten (doen alsof ik het niet zie, over me heen laten lopen, iets wat krom is recht praten, voorbeeld voor de kinderen), dan met de afkeuring van de ander. En wat zijn de instincten sterk – zowel vooraf, tijdens en nadien… mijn verstand hobbelt er achteraan. Een lastig gevoel, de controle over mezelf afgeven. En toch, ik heb geleerd waar ik blijkbaar voor sta – met als rekening… alleen staan, buitengesloten. Pas veel later kwam de trots die, samen met de erkenning van Ester, me er bovenop hielp. Gelijktijdig herinnerde ik de vage uitspraak van Trungpa: ‘Laat het Zwaard van Manjoeshri tijdens emoties iedere concept met een krachtige klap in de kiem smoren. Is onbezonnen reageren, dat wat lichaam en geest weer samenbrengt? Maar wat daarna? Jouw begrip ‘voelende denken’ past erg goed in mijn ‘verwerkingsperiode’. Precies wat je schrijft, ik kon niet anders dan met beide benen op de grond blijven, want de ervaring was hevig – een ware toetssteen en daarmee een geschikte strategie om te leren een individuele filosofie te verwezenlijken – voorbij gezwam en gezwets. Lichaam en geest samengesmeed door ervaring. Groeten, Twan

     

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage