Levenskunst, filosofie & seculiere spiritualiteit/ Dries Boele

zaterdag 13 oktober 2012

Het geval Swaab






Wat mij buitengewoon verbaast is hoe het kan dat het boek van Dick Swaab, Wij zijn ons brein, zo populair is. In een lezing bij de ISVW noemt Bert Keizer  het zelfs een ‘geniaal boek’. Het ontgaat me totaal. Als dit een geniaal boek is, dan kan het niet anders of wij moeten in een land vol genieën leven.

Afgelopen donderdag was de laatste bijeenkomst van een leesgroep waarin we dit boek hebben gelezen en besproken. In 5 keer. Ik heb mijn best gedaan, maar helaas, ik heb het bijzondere van het boek niet kunnen ontdekken. Wel was er reden tot ergernis en vraagtekens.

Waarom ben ik het gaan lezen? De afgelopen tijd, en met name het laatste jaar, ging er geen cursus, workshop of lezing voorbij, of men had het over Swaab. Te pas en te onpas werd hij erbij gesleept. Meestal op een manier waarbij me de relevantie ontging. Alles komt uit de hersenen voort, okay, en hoe wij zijn is voor het grootste deel reeds in de baarmoeder vastgelegd. Ja, en? Adepten van het boek nodigde ik uit om duidelijk te maken wat Swaabs benadering zou kunnen betekenen voor de filosofie of thematiek die we onderzochten. Het bleef vervolgens meestal stil. Een tijdlang zag ik dan ook geen reden om mij verder in Swaab verdiepen.

Ook de interviews en artikelen over het boek werkten niet uitnodigend. Wel werd me duidelijk dat Swaab er van houdt om ongenuanceerd voor de dag te komen. Ik heb andere boeken van neurologen gelezen (m.n. Damasio, Metzinger en Nelson) en deze leken mij stuk voor stuk veel interessanter en genuanceerder.

Het refereren aan Swaab bleef evenwel doorgaan. Afgelopen zomer werd het me teveel. In twee zomercursussen die ik gaf in Frankrijk en in Leusden ging het wederom over Swaab, en in een van de cursussen presteerde een deelnemer het zelfs om reeds in het voorstelrondje over het boek te beginnen. Het had niet langer zin om het boek op afstand te houden. Ik besloot om het dan toch maar eens zorgvuldig te gaan lezen, in een leesgroep.

Wat heb ik ervan opgestoken? Méér over het belang van hersenen en méér over het onderzoek dat ernaar gedaan wordt. En meer niet. Maar helaas betreft dat slechts een deel van het boek, aangezien Swaab zonodig nog meer wilde zeggen, - en ik vermoed/vrees dat het vooral dit laatste is waardoor lezers zo geprikkeld of opgewonden raken; of moet ik zeggen: verward?

Het gaat me niet zozeer om de vraag of we meer dan onze hersenen zouden zijn, al valt er veel af te dingen op de alleenheerschappij van het brein. En dat geldt ook voor de prenatale vorming ervan. (Onderzoek laat zien dat het zeer twijfelachtig is om te menen dat het brein vrijwel geheel gedetermineerd de baarmoeder verlaat; Swaab besteedt nauwelijks aandacht aan het omgekeerde: de effecten van omgevings- en andere factoren, zoals gewoontes en verslavingen, op de vorming van het brein, en dat in alle leeftijdsfasen.)
Een kwestie die volkomen genegeerd wordt is de beleving, het eerste persoonsperspectief. (Ik heb nog nooit ‘hormonen’, 'genen' of 'neuronen' ervaren.) Mijn beleving is van een andere orde dan wat gepresenteerd wordt in wetenschappelijk onderzoek. En wat zegt dat verschil, wanneer je alles wilt terugbrengen naar het brein?
Dat is wat mij interesseert, ook filosofisch: beleving versus wetenschappelijke beschrijving, of hoe beide mogelijk zijn en zich tot elkaar verhouden. Maar goed, een boek hoeft niet op alle vragen in te gaan; het heeft recht op een eigen scoop, - hersenonderzoek in dit geval. Het punt is nu juist dat Swaab zich niet bij zijn eigen leest houdt. Hij verbindt conclusies aan hersenonderzoek die verre van evident zijn. Bovendien rammelen zijn redeneringen aan alle kanten, zeker wanneer je ze vergelijkt met redeneringen elders in het boek.

Het kan bijzonder interessant zijn wanneer een wetenschapper filosofisch wordt. Helaas is dat bij Swaab niet het geval. Het had hem gesierd wanneer hij dat zelf had ingezien. In plaats daarvan wordt de lezer opgescheept met exposés waar je op een middelbare school mee zou scoren, en die je daarna nog wel van een columnist tolereert, maar is dat wat je van een wetenschapper verwacht?

Kortom, zolang Swaab zich bezig houdt met het weergeven van hersenwetenschappelijk onderzoek is het boek interessant, ook al geeft hij bijna nergens aan hoe hij aan zijn gegevens komt. Zodra hij zich echter buiten zijn vakgebied begeeft en allerlei filosofische, ethische of politieke conclusies gaat trekken en adviezen gaat geven, wordt het al snel irritant, moraliserend en kleingeestig, om nog maar te zwijgen van de inconsistenties en het slordige denken.

Wat dit laatste betreft was ik aanvankelijk van plan om mijn bezwaren tegen het boek precies onder woorden te brengen aan de hand van passages en gedachtegangen in het boek (of het gebrek eraan). Ik zie er echter van af. Heb niet zo’n zin om veel energie te steken in slecht denken, inconsequenties en het negeren van de meest basale onderscheidingen. Het is moeilijk praten met iemand die de innerlijke tegenstrijdigheden in het eigen verhaal niet ziet.
Dus, ik laat het hierbij.

.


4 reacties:

  • Op 3 januari 2013 om 01:26 , Anonymous Anoniem zei...

    Wat Swaab in mijn ogen bijzonder maakt is, dat hij legitimiteit geeft aan een puur materialistische opvatting van de werkelijkheid. Natuurwetenschappen hebben bij Swaab het laatste woord bij de vragen naar zin en zijn. Een renaissance van het positivisme.
    Geen geloofsovertuigingen, geen geloof in geest, geen subjectieve constructies van de werkelijkheid, nee er bestaat een echte, objectieve werkelijkheid. En deze wordt gezocht en gevonden door de natuurwetenschappen.
    En de natuurwetenschappen moeten we dus niet problematiseren. Die zijn namelijk echt waar.
    In ons klimaat waarin elke opvatting evenveel waard is is het heerlijk dat iemand weer een meetlat aanreikt.
    Bovendien is het lekker rebels dat Swaab, en jij en ik ook wel eens, ervan uitgaat dat alles dat te maken heeft met 'geest' of 'vrije wil' illusie is. Deze twee elementen maken het boek uitdagend voor mij.

     
  • Op 4 januari 2013 om 17:43 , Anonymous Dirk Prins zei...

    Het eeuwige debat tussen de ''waarheid'' van de chemisch-fysische kant van alles in de kosmos en de ''waarheid'' van de menselijke beleving. Beide zijn in feite wel degelijk geldig.
    ''Geest'' en ''ziel'' zijn nog steeds door het verleden gekleurd toen men nog zo weinig wetenschappelijke kennis had en een animistische of mythische opvatting van de werkelijkheid had. Maar als Swaab een ziel als product van het brein vergelijkt met urine die door de nieren wordt geproduceerd dan is dat nog al ongelukkig. Beter kun je te rade gaan bij Metzinger of Damasio die ''ziel'' ook als een virtuele aanduiding of voorstelling beschouwen van onze geestelijke eigenheid zoals we die in het dagelijks ervaren = beleven of voelen maar toch teruggaat op hersenwerking.
    Swaab ''vergeet'' te zeggen dat onze hersenen alleen functioneren in voortdurende wisselwerking met de rest van ons lichaam en alle mogelijke prikkels buiten ons. In zoverre ''zweeft'' onze ziel of geest maar deze is er alleen als ''idee''. Er is geen extra homunculus of zo iets in ons hoofd (of zelfs er buiten....!) en het verhaal van Pim van Lommel kan dus ook niet over een aparte werkelijkheid gaan. En je kunt het altijd nog beter aan een psycholoog overlaten over hoe iemand zich voelt of aan iemand vragen wat hij denkt of voelt dan uit een hersenscan proberen op te maken wat iemands mening is.... Toch geven anderzijds de hersenscans wel aan in welke hersendelen gevoelens en gedachten tot stand komen. Zo is het hogere bewustzijn van de mens vooral gekoppeld aan de prefrontale cortex die in de Evolutie tot stand kon komen o.a. door een efficientere energieopname door het koken van ons voedsel dat een mensaap uiteraard niet kan.
    Vergelijk liefde: die kun je op 2 manieren uileggen, biologisch-materialistich via hormonen, neurotransmitters, zintuigwerking enz. (''bèta'', non-fictie) of door de beleving (''alfa'', fictie). Deze zijn beide geldig maar je kunt ze nooit tot 1 geheel, 1 waarheid terugbrengen. Dat geeft steeds weer de verwarring, ook in de filosofie!!, als je tracht er 1 eenheidsconcept van te maken....!

    Dirk Prins,
    Rhenen

     
  • Op 27 augustus 2013 om 01:45 , Anonymous Mariama Cromer zei...

    Niet alles wat hersenwetenschappers denken waar te nemen in het brein in 'natuurwetenschap' die 'echt waar is'. Het berust veelal op interpretaties van gegevens die vergaard zijn met een onzuiver construct als methode. Het is makkelijk om te geloven dat het waar is, maar het is slechts een onzekere wetenschappelijke interpretatie van de betekenis van zuurstofgehalte in het bloed in de hersenen.
    Rebels, ja. Leuk. Natuurwetenschappelijk in de onomstotelijke zin waarin deze vaak begrepen wordt? Neen.

     
  • Op 4 juli 2014 om 20:35 , Blogger theking2 zei...

    Ja Dick Swaab wordt behoorlijk irritant als hij buiten z'n experise (s)preekt. Inderdaad ongelofelijk waarom Wij zijn ons brein zo omarmt wordt. Was DS een noname, was het boek allang afgeschoten.

     

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage