Aantek (XVII). Wat te kiezen? Op zoek naar een partij in veranderende tijden
Er komen weer verkiezingen. Hoe bepaal ik mijn stem? Enkele overwegingen. Ik wil daarbij eens niet afgaan op lijsttrekkers en andere poppetjes, maar beginnen met me af te vragen wat ik op hoofdlijnen van een politieke partij verwacht.
De situatie in Amsterdam en in Nederland vraagt om een politiek die zowel sociaal is, als ook progressief. Met name dat laatste hebben we hard nodig. Er moet een krachtig tegenwicht komen tegen de tendens om alsmaar naar het verleden terug te grijpen, inclusief bevolkingssamenstelling en gedeelde normen en waarden. Wilders c.s. willen terug naar een wereld met jaren ’50 denkbeelden en zekerheden. Hoe hierop met mijn stem te antwoorden?
Het ligt voor de hand om een keuze voor de sociaal-democraten in overweging te nemen, zeker wanneer je een partij zoekt die groot genoeg is om haar stempel te zetten op beleid, in het geval zij aan de macht is. Toch heb ik moeite om PvdA te gaan stemmen, en ik vraag me af waarom. Er is een goede reden om wél op deze partij te stemmen; laat ik daar mee beginnen. De twijfel komt later.
Ik hecht aan vrijheid, individueel initiatief en ondernemerschap, maar meen dat een samenleving niet genoeg heeft aan slechts deze principes. Je hoeft alleen maar te denken aan de kredietcrisis om te weten dat individueel initiatief en ondernemerschap aan zichzelf overgelaten buitengewoon asociale gevolgen kunnen hebben. Politiek moet tegenmacht bieden tegen deze (kans op) excessen, door aan te sturen op een sociaal sterke en evenwichtige samenleving, als inbedding voor individuele initiatieven etc. Bovendien vind ik het van belang om rechtvaardige verhoudingen te bevorderen en achterstanden te bestrijden; met marktwerking kom je er dan niet, integendeel. De kwaliteit van het onderwijs, bijvoorbeeld, verdient overheidsbemoeienis. Dit zou als een pleidooi kunnen gelden voor linkse politiek.
Tegelijk ben ik ervoor om de blik op de toekomst te richten. Het verleden heeft ons veel moois gebracht: prestaties en verworvenheden. Maar de tijd staat niet stil, en als dat ooit gold, dan nu. Tal van oude zekerheden verliezen hun geldigheid. Ontwikkelingen in technologie, economie en internationale politiek kunnen niet genegeerd worden. Ook alledaags hebben we reeds volop te maken met deze nieuwe ontwikkelingen, in de vorm van een mondialisering in onze informatievoorziening, reisgedrag en economische productie. Verder krijgt ook onze woon- en werkomgeving een ander gezicht: de samenleving multiculturaliseert, - oftewel: globalisering thuis.
Deze ontwikkelingen zijn geen variant op eerdere, maar brengen ons in een nieuwe situatie. Het is onvoldoende om oude politiek hier en daar wat aan te passen, laat staan om terug te keren naar het verleden. En zoals gezegd, het gaat niet slechts om veranderingen in de economie. Vrijwel alle aspecten van het samenleven verkeren in een overgangsfase. Het klimaat geeft aan deze veranderingen nog een extra urgentie: we moeten op zoek naar nieuwe oplossingen. Veel van wat het leven de moeite waard maakt is aan herziening toe. Er is dus ook alle reden voor een toekomstgerichte, d.w.z. progressieve politiek.
Nu zou ik graag willen dat ik voor een partij kon kiezen die beide elementen in zich verenigt: zowel links als progressief. Lange tijd was voor deze keuze de PvdA de aangewezen partij. Maar waar staat die partij nu voor?
Het probleem van de PvdA is dat het nog wel links is, maar niet meer progressief, - althans, dat is de indruk die ik krijg wanneer ik het politieke nieuws volg. De partij komt nog wel op voor de achtergestelden en voor gelijke kansen, maar blijft in morele en levensbeschouwelijke kwesties op de vlakte. Tal van kwesties waarover de PvdA in de jaren ‘70 zeer uitgesproken was, zouden het nu niet halen als punt om zich politiek voor in te zetten. Ik denk aan emancipatie, abortus en homoseksualiteit.
Belangrijkste oorzaak: een toenemend deel van haar achterban is achtergesteld (en komt dus in aanmerking voor linkse steun), maar tegelijk conservatief in niet-economische kwesties. Om geen ruzie te krijgen met het progressieve deel van de achterban, doet men het zwijgen ertoe bij morele en levensbeschouwelijke kwesties.
Een klein voorbeeld. In 2001 ontstond er rumoer over een toneelstuk dat werd afgeblazen over het leven van Aïsja, een van vrouwen van de profeet Mohammed. Dit was gebeurd onder druk van strenggelovige moslims. Het Amsterdamse raadslid van PvdA-huize, Elatik, ondersteunde de zelfcensuur van de Rotterdamse toneelgroep en bepleitte een beperking van de vrijheid van meningsuiting, in het geval gelovigen zich erdoor gekwetst zouden voelen. Het wonderlijke was dat de PvdA naliet om krachtig stelling te nemen tegen dit pleidooi.
Dit is wellicht een incident, maar is het daarom zonder betekenis? Enkele decennia geleden zou deze affaire ondenkbaar zijn geweest. Noch dat een PvdA-politicus een conservatief-religieus standpunt zou hebben ingenomen, noch dat de PvdA er het zwijgen toe zou hebben gedaan zoals nu gebeurde. Dat een SGP erin mee zou gaan, kan ik me voorstellen. Maar de PvdA?
Wat me nog het meeste treft is het zwijgen van het PvdA. Ik weet dat Wouter Bos krachtig van zich deed spreken toen het financieel mis dreigde te gaan. Maar wat zegt hij (of de partij) over andere dan sociaal-economische kwesties? Ik volg het politieke nieuws redelijk, maar mij is niets opgevallen.
De sociaal-democratie kent een eerbiedwaardige traditie van bemoeienis met morele en levensbeschouwelijke kwesties. Zij schuwde niet de bevolking te willen opvoeden. Een eeuw geleden heette dit ‘de verheffing van het volk’. Deze oriëntatie is volledig op de achtergrond geraakt. De vraag is echter of dat niet de doodsklap zal zijn voor een partij als de PvdA, zeker in een tijd als deze, waarin zoveel op het spel staat dat raakt aan moraal en levensbeschouwing.
Het geluid van de tegenpartij, en met name de PVV, is allerminst louter sociaal-economisch. Zij bedrijft politiek op kwesties van waarden, normen en identiteit. Haar antwoorden zijn goeddeels reactionair, nostalgisch teruggrijpend op zekerheden uit het verleden. Maar waar blijft het progressieve antwoord? Bij de PvdA lijkt het ver te zoeken. Zij negeert liever, uit angst om groepen binnen haar achterban voor het hoofd te stoten.
Welke betekenis heeft links nog, wanneer je niet meer progressief wilt of kunt zijn? Is het voldoende om slechts aandacht te besteden aan sociaal-economische kwesties?
Natuurlijk zou het een anachronisme zijn om de ‘verheffing van het volk’ opnieuw op te voeren zoals dat een eeuw geleden een belangrijk programmapunt was. Ook progressiviteit ontsnapt niet aan progressie. Op dit moment kan ik evenwel niets ontdekken in de wijze waarop de PvdA zich presenteert dat duidt op een progressief standpunt inzake waarden, normen en identiteit. Er is weinig veranderd sinds Wim Kok de partij heeft ontdaan van haar ‘ideologische veren’.
De sociaal-democratische politiek dreigt kleurloos te worden (of is dat al), zonder zaak om zich mee te identificeren en warm voor te lopen. Het is in ieder geval voor mij een ernstige reden om te twijfelen of ik PvdA zal stemmen, - tenzij ik een verkeerd beeld heb van de koers van deze partij, maar dan zal zij iets aan haar politieke imago moeten doen.
5 reacties:
Op 28 februari 2010 om 21:55 , Anoniem zei...
Links en niet progressief: daar denken de politieke partijen dan toch zelf anders over. Vanmiddag was er bij Buitenhof een discussie tussen PvdA, GroenLinks en SP. Zij spraken over een ‘progressief akkoord’. En ‘links’ en ‘progressief’ werden door elkaar gebruikt.
Harry te Velde
Op 2 maart 2010 om 18:21 , Dries Boele zei...
Het lijkt me handig om het koppel ‘links/rechts’ en ‘progressief/conservatief’ van elkaar te onderscheiden, willen de termen überhaupt nog iets zeggen. Laat ik mijn associaties geven bij de verschillende kwalificaties.
. Conservatief: waardering voor het goede dat reeds bereikt is. Belang hechtend aan orde en rust. Behoudend.
. Progressief: open staan voor verandering. Toekomstgericht. Bereid tot onzekerheid.
. Rechts: waardering voor succes, individuele capaciteiten, ondernemen, vrijheid.
. Links: opkomen voor de zwakkeren in de samenleving, voor de achtergestelden of achterblijvenden. Gelijke kansen voor iedereen. Rechtvaardigheid.
Als dit onderscheid ergens op slaat, dan is de SP, bijvoorbeeld, wel links, maar niet echt progressief te noemen. Zij wil vooral behouden wat ondertussen verworven is; op een ruimgeestige toekomstvisie heb ik deze partij nog niet kunnen betrappen. Dat blijkt o.a. uit haar Europa-scepsis: nogal conservatief.
Groet, Dries
Op 4 maart 2010 om 10:15 , Fabian Takx zei...
Ha Dries! En Harry en wie ook. Een beetje mosterd na de verkiezingen, maar toch even een reactie.
De termen 'progressief' en 'links' lijken mij allebei aan slijtage onderhevig. 'Progressief' suggereert vooruitgangsgeloof, een duidelijke gang naar een glorieuze (meestal socialistische) toekomst, maar daar gelooft misschien alleen een verdwaalde SP-er nog in en een enkel gemeenteraadslid in Oost-Groningen. 'Links' lijkt me betekenisvoller, in de zin van gelijke kansen e.d. Maar bij het woord 'links' denk je toch nog te veel in de klassieke tweedeling. Wie is er tegenwoordig niet voor 'gelijke kansen' en 'rechtvaardigheid'? Het CDA en de VVD ook. De PvdA van nu associeer ik met 'Realpolitik', maar dan wel humaan, en met ondernemerszin. Eigenlijk vind ik het wel goed dat ze van dat klassieke arbeidersbeweging-achtige af zijn, want al ben ik het niet met Theodore Dalrymple eens, om 'de massa' te zien als iets wat verheven kan worden, dat valt niet echt mee met al die PVV-stemmers. Overigens, Eberhard van der Laan heeft toch het beste tegengeluid tegen de PVV laten horen van alle politici? Dus dan in vredesnaam toch maar PvdA gestemd.
Fabian (Takx)
Op 15 januari 2011 om 13:30 , Gerard van Heerde zei...
Beste Dries.
Met instemming je tekst gelezen.
Zo kun je het ook zien en het is een inzichtelijke visie waarop je kunt reageren met een andere constructie.
Conservatief; behoud het goede en verwerp het kwade.
Op aandringen van mijn filosofie-groep zal ik het thema ;"Goed en kwaad", zo breed mogelijk uitdiepen.
Ik ondervind steeds meer dat dat het meest fundamentele (filosofisch) vraagstuk is, dat denkbaar is.
Rudiger Safranski heeft er zijn pen aan gewijd , maar heeft er weinig of niets van gebakken.
Voor mij die Kosmische Natuurlijke Ordening (duaal en holistisch) als alles beheersend heeft herkend en erkend , dat ook die duale tegenstelling relatief en subjectief is.
Het enige, dat je nog kunt doen dat is een GOD te scheppen waardoor je onweersprekelijk beide hoedanigheden classifiseerd.
Dat is de nep van godsdiensten en ideologiën (beiden religies)die een centraal geldigheids-principe vastlegt.
God en de Duivel , Stalin en Hitler(wie is wie?).
Volgens mijn theorie, naadloos inwisselbaar.
Echter om een gedachtensprong naar de problematiek en realiteit van nu te doen.
Wilders en de PVV (en voorgaande fenomenen) liggen in de rede van de ontwikkelende dualiteit . bijna Hegeliaans.
De "noodwendigheid" van Marx, bijna gedetermineerd en onontkoombaar.
Ieder goed roept zijn kwaad op en ieder kwaad het eigen goede.
Progressief ? Lees Jan H.Scheps ; Het progressieve als waardeloze pronk (wacht niet tot het rode licht geheel gedoofd is).
Links is voor mij, het geseculariseerde christendom, met de parolen van de Fr.Rev. Egalité en fraternité maar dan niet in de nationale maar in de cosmopolitische zin van het woord dat toen niet aan de orde was.
De Verlichting heeft het uit zijn oorspronkelijke context gehaald J.C. dus.
Zo kunnen de zelfde woorden, begrippen en teksten in een totaal andere context worden geplaatst en zich tegen zichzelf keren.
God en de duivel, goed en kwaad.
De anti-structuralistische filosofie is daarom zo boeiend en met de relativistisch subjectieve filosofie kom je ook de achterkant van de waarheid te weten.
Met vriendelijke groet.
Gerard van Heerde.
Op 15 januari 2011 om 14:08 , Anoniem zei...
Fabian Tax zei* Eigenlijk vind ik het wel goed. dat ze van dat klassieke arbeidersbewegingachtige af zijn.
Dat waren ze(de oprichters) van meet af aan al niet en was er een fikse verschil van mening over welke koers ze naoorlogs zouden inslaan.
Frans Goedhart dacht dat de USSR in Europa de maat zou gaan slaan en bleef dwars liggen.Etc.
Het was geen vervolg resp.herstel van de SDAP die nog Arbeiders-Partij heette en de immitatie socialisten dwz sociaal democraten (in Portugal is het een VVD-club)frommelden er Arbeid achteraan om het ex SDAP electoraat te kunnen beërven.
Oud is er ook nog met zijn vrijzinnige democraten een blauwe maandag deel van geweest.
PvdA een club van linkserig doenende intelectuelen , niet meer te falsificeren.
Gerard van Heerde.
Een reactie posten
Aanmelden bij Reacties posten [Atom]
<< Homepage