Levenskunst, filosofie & seculiere spiritualiteit/ Dries Boele

dinsdag 2 februari 2010

Over Meester Tsjeng en het geheim van de oorspronkelijke geest

.
Voor wie frisse lucht wil op zijn spirituele zoektocht, voilà, een prachtig klein boekje: Meester Tsjeng, Over het geheim van de oorspronkelijk geest.
Een excellent voorbeeld van ‘crazy wisdom’. Niks geen didactische voorzichtigheid, aandacht voor tere zielen of tolerante ruimte voor ieders sores. Alle zoekers, en met name de krampachtige en volgzame, krijgen ervan langs in dit mysterieuze boekje. Oorspronkelijke geest: het is niet wat u zoekt.
Een boekje om jezelf cadeau te doen. Of iemand anders.

Op de kaft staat het volgende te lezen:
‘De abt van een Chinees klooster
heeft de oude Meester Tsjeng uitgenodigd
om de monniken onderricht te geven in de essentie van het leven: 'de oorspronkelijke geest'.
Op een geestige, niets en niemand ontziende wijze maakt Meester Tsjeng duidelijk dat het verlossende inzicht, dat zij als bezetenen zoeken, binnen handbereik is.
 Een buitengewoon mooie tekst uit het Chinese Ch'an (in Japan: Zen) boeddhisme.
Helder en tijdloos als de zon, de maan en de sterren.’

3 reacties:

  • Op 24 september 2010 om 09:59 , Anonymous Anoniem zei...

    Hallo Dries

    Ik beoefen al jaren zen meditatie. Veel gelezen over zen. dikke boeken verorbert, maar werd er voor mijn gevoel niets wijzer van. Tot ik dit boekje tegen kwam! In 1 keer uitgelezen (op zich niet bijzonder) maar met open mond van verbazing (op zich wel bijzonder). sinds 3 weken ben ik lid van een zen meditatie groepje van 8 mensen in Uithoorn. Ik heb na afloop hoofdstuk 2 en 6 voorgelezen. Ik liet de mensen verbazen. De reacties waren wisselend. 1 iemand wilde graag weten wie die meester Tsjeng nou eigenlijk was en uit welke tijd het boekje stamt. Wellicht heeft die persoon er minder van begrepen dan ik had gehoopt.......

     
  • Op 19 maart 2016 om 00:19 , Blogger Joop Bons zei...

    Boekje al vele jaren binnen handbereik. Geweldig!

     
  • Op 19 maart 2016 om 00:20 , Blogger Joop Bons zei...

    Boekje al vele jaren binnen handbereik. Geweldig!

     

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage