Levenskunst, filosofie & seculiere spiritualiteit/ Dries Boele

zondag 1 mei 2022

Voor op mijn begrafenis (XV): films

Film! Om mijn vrienden, familie, collega’s, bekenden, vijanden en anderen die wel eens aan mij denken ook enig cinematografisch kijkplezier te bieden op mijn begrafenis, heb ik een lijst met favoriete films opgesteld (zie hieronder). De volgorde is volstrekt willekeurig.

Graag zit ik in een bioscoop. Vooral de setting spreekt me aan: donkere zaal, samen met anderen, die tijdelijk hun mond houden – althans, dat zou mooi zijn -, en je kunt niet weg (naar de koelkast, bijvoorbeeld). 

 

Het duister van de bioscoop heeft een speciaal effect: alsof het allemaal in mijn geest in scène wordt gezet, in een uitbreiding van mijn mentale ruimte, bevolkt door personages, omgevingen en gebeurtenissen die me zowel vreemd als bekend voorkomen. Er is een vrije uitwisseling met wat er zich allemaal in mijn bewustzijn ophoudt en vooral ook mijn on-bewustzijn. Intrigerend wat film allemaal kan losmaken, en meer dan dat. Heb ik er ervaringen en gevoelens bijgekregen door naar films te kijken? Hebben zij mijn beleving gevormd? En mijn verlangens?

 

De verbeelding heeft zich als speelveld vernieuwd sinds de uitvinding van de film, en de donkerte van de bioscoopzaal is daarin een belangrijk element: een soort tempel voor de uitvergroting van het innerlijk, inclusief de duistere krochten van de ziel. Onze realiteit is nog fictiever geworden dan zij al was. Met film als de gelegenheid bij uitstek om zich dat bewust te worden!

 

Een aantal films heb ik al meerdere keren gezien, sommige zelfs 6 of 7 keer, maar dat doet er niet toe. Ik zou ze allemaal met jullie nog een keer willen zien, op mijn begrafenis; zelf zal ik meekijken door een gaatje in mijn kist. We kunnen er een festival van maken!

 

Het zijn er veel, en misschien moeten we af en toe pauze houden, waarin je naar huis kunt om minder belangrijke dingen te doen, zoals werk; dat moet tenslotte ook gebeuren. Of om zelf iets te creëren.

 

Ik twijfel er niet aan dat we een goede tijd samen zullen hebben met het zien van deze weelde aan films! Wat de selectie zegt over mij, zou ik niet weten. Het zegt in ieder geval dat de artistieke creativiteit groot is en zeer divers. Bravo! Kunst: het leven vieren in creativiteit – is altijd een van mijn motto’s geweest. En het mooie van film is: het dagelijks leven lijkt zo veel boeiender dan het vaak in werkelijkheid is. Ook dat is een verdienste van de kunsten!

 

Oh ja, ook de vertoning kan in willekeurige volgorde. Iets met voorkeurstemmen of iets dergelijks. Wellicht dat het interessante gesprekken teweegbrengt. Ben benieuwd wat ik te zien krijg en wanneer, en dat vanuit mijn donkere kijkdoos!

 

En vertoon dan tussendoor ook een documentaire: ‘The Pervert’s Guide to Cinema’, gemaakt door Slavoj Zizek, uit 2006 (zeker ergens te vinden op het web). Zizek is een van mijn favoriete Youtube-verschijningen. Ditmaal is zijn presentatie niet gelardeerd met obscene grappen, maar wel een interessante kijk op film. Ooit was film een van mijn hoofdvakken op de universiteit waarop ik zat toen ik in Parijs woonde. Ook toen waren er pogingen om het kijken naar films meer te laten worden dan het zien van een gefilmd spektakel. Het bleef bij pogingen. Zizek heeft een bril op die me anders naar het witte doek heeft doen kijken. Een optie in optiek.

 

Veel plezier ermee, en tot ziens!

 

P.S.1

Interessante filmseries heb ik weggelaten, omdat dan niemand meer toekomt aan werk en zo. Maar mocht er veel animo voor zijn, dan kunnen zij natuurlijk getoond worden. Ik lig er klaar voor! 

Ik denk aan: Twin Peaks (Lynch); Dekalog (Kieslowski); Heimat (Reitz); The Kingdom (Von Trier); Harry Potter (alle films); Borgen; Het geheime dagboek van Hendrik Groen; Weissensee; The Queen’s Gambit; Squid Game. Onder andere.

Series heb ik vaak vermeden, vanwege verslavingsgevoeligheid. Maar goed, dat is nu anders. Youtube lijkt mij het beste hiernamaals. Na mijn begrafenis zal ik daar vaak te vinden zijn. Ik heb er lang van gedroomd; dat gaat nu dus werkelijkheid worden!


P.S.2

Mijn begrafenis heb ik uitgesteld tot ná 2059. Tijd genoeg dus om nieuwe films te zien, of oude films die ik nog niet gezien heb. Wellicht komt er een aanvulling op onderstaande lijst. Ben benieuwd welke films jij, de lezer, zou noemen die er (nog) niet opstaan!


 

 

MIJN PERSOONLIJKE FILMLADDER

(Volgorde is willekeurig)

 

. Groundhog Day (Ramis, 1993)

. Joker (Philips, 2019)

. Amélie - Le Fabuleux Destin d’Amélie Poulain (Jeunet, 2001)

. Seven (Fincher, 1995)

. The Invention of Lying (Gervais/ Robinson, 2009)

. The Matrix (The Wachowski’s, 1999)

. Amadeus (Forman, 1984)

. Fight Club (Palahniuk, 1999)

. Parasite (Bong Joon-Ho, 2019)

. Monty Python and the Holy Grail (Gilliam/ Jones, 1975)

10

. Monty Python’s Life of Brian (Jones, 1979)

. Seven Samurai (Kurosawa, 1954)

. Der Untergang (Hirschbiegel, 2004)

. Back to the Future (Zemeckis, 1985)

. Dead Poets Society (Weir, 1989)

. The Karate Kid (Avildsen, 1984)

. Delicatessen (Caro/ Jeunet, 1991)

. The Truman Show (Weir, 1998)

. One Flew Over the Cuckoo’s Nest (Forman, 1975)

. La dolce vita (Fellini, 1960)

20

. Otto e mezzo (Fellini, 1963)

. Apocalypse Now (Coppola, 1979)

. Het offer (Tarkovski, 1986)

. Andrej Roebljov (Tarkovski, 1966)

. Stalker (Tarkovski, 1979)

. Solaris (Tarkovski, 1972)

. Liebe in den Gängen (Stuber, 2018)

. Manifesto (Rosefeldt, 2015)

. Het Net (Kim Ki-Duk, 2016)

. 2001: A Space Odyssey (Kubrick, 1968)

30

. The Shining (Kubrick, 1980)

. Dr Strangelove (Kubrick, 1964)

. Das Leben der Anderen (Donnermarck)

. Being There (Ashby, 1979)

Sátántangó (Béla Tarr, 1994) [duurt 7,5 uur!]

. Festen – The Celebration (Vinterberg, 1998)

. Citizen Kane (Welles, 1941)

. The Godfather, deel I, II en III (1972, ’74, ‘90)

. La Haine (Kassovitz, 1995)

. De Poolse Bruid (Karim Traïdia, 1998)

40

. Viridiana (Bunuel, 1961)

. Le Charme discret de la bourgeoisie (Bunuel, 1972)

. Cet objet obscur de désir (Bunuel, 1977)

. Un Chien Andalou (Bunuel, 1929)

. Salò o le 120 giornate di Sodoma (Pasolini, 1975)

. Una giornata particulare (Scola, 1977)

. Novecento (Bertolucci, 1976)

. Ladri di biciclette – Fietsendieven (Sica, 1948)

. Blue Velvet (Lynch, 1986)

. Wild at Heart (Lynch, 1990)

50

. Mulholland Drive (Lynch, 2001)

. Paradies Liebe/ Glaube/ Hoffnung (Seidl, 2012, 2013)

. Breaking the Waves (Von Trier, 1996)

. Idioterne – Idioten (Von Trier, 1998)

. Fitzcarraldo (Herzog, 1982)

. Tokyo monogatari – Tokyo Story (Ozu, 1953)

. Gebroken spiegels (Gorris, 1984)

. Vertigo (Hitchcock, 1958)

. Psycho (Hitchcock, 1960)

. The Birds (Hitchcock, 1963)

60

. Het slangenei (Bergman, 1977)

. Het zevende zegel (Bergman, 1958)

. Persona (Bergman, 1966)

. La Grande Bellezza (Sorrentino, 2013)

. The Wall – Pink Floyd (Parker)

. Hannah Arendt (Von Trotta, 2012)

. Down by Law (Jarmusch, 1986)

. Stranger than Paradise (Jarmusch, 1989)

. 12 Angry Men (Lumet, 1957)

. The Kid (Chaplin, 1921)

70

. Modern Times (Chaplin, 1936)

. The Great Dictator (Chaplin, 1940)

. Gandhi (Attenborough, 1982)

. Duck Soup – Marx Brothers (McCarey, 1933)

. Trois Couleurs: Bleu (Kieslowski, 1993)

. Abel (Warmerdam, 1986)

. Rosemary’s Baby (Polanski, 1968)

. Le locataire (Polanski, 1976)

. Jurassic Park (Spielberg, 1993)

. The Silence of the Lambs (Demme, 1991)

80

. The Addams Family (Sonnenfeld, 1991)

. La Grande Bouffe (Ferreri, 1973)

. Carrie (De Palma, 1976)

. The Cook, the Thief, His Wife & Her Lover (Greenaway, 1989)

. Sorry We Missed You (Loach, 2019)

 

 

 

Ik ben er vast een paar vergeten, maar ja, welke?

 

1 reacties:

  • Op 1 mei 2022 om 21:14 , Anonymous René Wiering zei...

    Mooie lijst ik mis films Woody Allen Terence Malick en Mike Leigh en John Huston Wise Blood maar er zitten voldoende pareltjes tussen.

     

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage