2. De vraag naar religie (in verband met levenskunst)
(Vraag)stelling:
Levenskunst is een seculier antwoord op existentiële vragen die óók (maar niet alleen) in de diverse religies worden gesteld. Zoals: hoe te leven? Waaraan je te oriënteren? Heeft menselijk leven een doel? Wat is een zinvol leven?
Levenskunst is populair, evenals filosofie. Hoe komt dat? Een van de redenen is wellicht dat de antwoorden van de traditionele religies (m.n. het christendom) voor velen ongeloofwaardig zijn geworden, maar dat de vragen blijven bestaan. De filosofie, als oefening in onvanzelfsprekendheid, als de discipline van het bevragen van gevestigde antwoorden, wordt dan aantrekkelijk. Naast vragen biedt haar rijke geschiedenis tegelijkertijd ook een meerkeuzepakket aan antwoorden op tal van vragen, inclusief existentiële. En dit alles in een kritische, onderzoekende geest.
De laatste decennia (her)ontdekken we dat er ook zoiets heeft bestaan als een ‘filosofie van de levenskunst’. Met name in de Oudheid, toen wijsbegeerte vóór alles een manier van leven was. Maar ook later vindt men bij wijsgeren interessante opvattingen over het goede leven.
En niet zonder succes. Levenskunst blijkt een gewild onderwerp in de hedendaagse filosofische literatuur. Boekhandels doen er goede zaken mee. Ook cursussen en lezingen over dit onderwerp trekken de aandacht van een breed publiek. Filosofie van de levenskunst belooft, liefst in alledaagse taal, thema’s aan de orde te stellen waar men reeds eeuwen over heeft nagedacht. Vaak worden meerdere opvattingen naast elkaar gepresenteerd. Aldus draagt zij bij aan het rijke assortiment in de huidige spirituele supermarkt. Iedereen kan er naar smaak en behoefte uithalen en combineren naar eigen goeddunken.
Niets mis met zo’n aanbod, lijkt mij. Vraag is: wat doe je ermee in je dagelijks leven? Hoe maak je levenskunstige wijsheden praktisch? Zoals zo vaak in filosofie lijkt het bij mooie gedachten te blijven. Is dat voldoende? Wanneer levenskunst beperkt blijft tot (het consumeren van) levensopvattingen, tot een scala aan zienswijzen, loopt zij dan niet het risico denkbeeldig te blijven, een hersenschim en meer niet? Een schone gedachte zonder consequenties voor de praktijk van alledag. En is dat niet in tegenspraak met het hele concept van levenskunst? Zal zij dan niet een zwaktebod blijven in het koor van leef- en denkwijzen?
Met de nieuwe bloei die traditionele religies heden ten dage doormaken, dreigt de seculiere levensstijl achter te blijven, indien levenskunst boekenwijsheid blijft.
Hypothese:
De ontmoeting met religie zou de filosofie van de levenskunst kunnen verrijken. Als seculier ben ik geneigd om mij verre te houden van religie, - hooguit interessant om filosofische, esthetische of toeristische redenen. Maar is dat terecht? Religie is meer dan een levensopvatting; zij is ook: praktijken, rituelen, geestelijke oefeningen, kortom: een meervoudige vorm ter cultivering van een levenshouding. Levenskunst zou hiervan kunnen leren, wil zij niet blijven steken in mooie woorden.
Anders gezegd: wat gebeurt er wanneer we levenskunst opvatten als een seculiere religie? Op welke bezwaren stuiten we dan? En ook welke mogelijkheden openen zich met het serieus nemen van het fenomeen ‘religie’? Aangenomen dat dit een interessante hypothese is, wat is dan het kind van de religie dat we niet met het badwater van de secularisering moeten weggooien? Wat zou levenskunst van religie kunnen opsteken, om uit te groeien tot een volwaardig alternatief in het veld van leef- en denkwijzen?
Onderzoek:
Om deze hypothese te onderzoeken, zouden we het concept ‘religie’ nader moeten bekijken. Wat er onder te verstaan? Waar staat religie voor? Over wat voor fenomeen hebben we het?
Invalshoek:
Om het concept ‘religie’ te onderzoeken, zou ik willen kijken, niet naar het object van aandacht, toewijding of aanbidding (een god bijvoorbeeld, een verlosser of een heilige tekst), maar naar de vragen, behoeften en verlangens die aan dit fenomeen ten grondslag liggen. Vóór alles de menselijke kant dus: wat verwachten wij mensen van religie? Waarom is het een algemeen menselijk verschijnsel? Hoe komt het dat op deze aardkloot alleen mensen religie kennen? Wat zegt dat over menszijn?
Toelichting:
Een populaire gemeenplaats zegt dat het in alle religies om hetzelfde gaat, dat eigenlijk overal dezelfde God wordt aanbeden, ook al heet hij anders en heeft hij zich geopenbaard in andersluidende heilige teksten, en dat alle religies een gezamenlijk doel nastreven, ondanks schijnbare verschillen. Ik heb dit altijd een bizarre opvatting gevonden. Waarom bestrijdt men elkaar dan in naam van dezelfde God? Waarom verdedigt men dan zo krampachtig de eigen weg, wanneer het om hetzelfde doel zou gaan? Waarom probeert men dan andersdenkenden te overtuigen van het eigen gelijk, of voelt men zich superieur aan hen?
Bovendien, er zijn religies, zoals het hindoeïsme, waarin goden een totaal andere status en functie hebben dan in de monotheïstische religies. En: er zijn religies, zoals het boeddhisme, waarin goden geen of nauwelijks een rol spelen. Gaat het allen desondanks om hetzelfde?
Wat te denken van het feit dat religies in het scala aan mogelijke waarden en deugden geheel verschillende nadrukken leggen? Het belang bijvoorbeeld dat in de katholieke kerk wordt gehecht aan kuisheid en celibaat wordt zeker niet gedeeld door alle religies. Hetzelfde geldt voor het pacifisme dat Jezus predikte: sporen alle religies aan tot het tonen van de andere wang? Of neem het niet-doden van dieren, zoals dat hoog staat aangeschreven in het boeddhisme: is dat gemeengoed?
Als dit geen voorbeelden zijn van gemeenschappelijke waarden en deugden, wat dan wel? Dat men vreedzaam wil samenleven? Maar met wie dan? Ik ben er niet van overtuigd dat de bestaande religies er allemaal op uit zijn om in vrede samen te leven met andersdenkenden.
Wat betekent het om te zeggen dat het in alle religies om hetzelfde gaat en dat allen dezelfde God aanbidden? Wel, het betekent vooral een wens. Een nobele wens, wellicht, van mensen met goede bedoelingen, maar de nobelheid van wens en bedoelingen verwijst in de eerste plaats naar de wenser, en niet naar een gezamenlijk ‘Rome’, waarheen al de verschillende religies zouden leiden.
Is er dan niets gemeenschappelijks in religies? Jawel, dat gemeenschappelijke bevindt zich evenwel niet aan de objectzijde, maar aan de subjectzijde, aan de kant van de mens, degene die zich vragen stelt, behoeften heeft en verlangens, welke door religie worden geadresseerd. In de manier waarop religies dat doen, verschillen zij juist.
7 reacties:
Op 11 maart 2007 om 09:57 , Anoniem zei...
Het stuk roept bij mij de suggestie op dat religie altijd hetzelfde is geweest voor mensen, ook al ga je uit van hun vragen, verlangens en behoeften. Maar is dat zo? Zijn die vragen etc altijd dezelfde gebleven? Omstandigheden veranderen immers voortdurend.
Maarten van Diest
Op 11 maart 2007 om 11:43 , Anoniem zei...
Ja, dit stuk gaat ergens over.
De behoefte om via goede werken uiteindelijk in de hemel te komen en niet in de hel, zal in de loop der tijden voor velen zijn bijgesteld. De manieren waarop mensen hun behoefte aan zingeving invullen evolueert met de tijd.
Waarin zit 'm dan die vraag, dat verlangen, die behoefte? Zou zoiets als een religieus besef soms beginnen op het moment dat men zich deel acht van een groter geheel? Een soort van instinctief besef waar je niet eens 'gelovig' voor hoeft te zijn in de traditionele zin?
W. McRay
http://origineering.blogspot.com
Op 14 maart 2007 om 23:15 , Anoniem zei...
Als je uitgaat van de subjectzijde, van de vragen en behoeften van mensen, dan kan je kijken welke (verschillende) antwoorden en invullingen de verschillende religies geven... en zo kan je dan ook kijken wat een seculiere levenskunst te bieden heeft c.q. kan hebben...
Van belang daarbij lijkt me echter ook om te kijken naar wat religies ons reeds geboden hebben, in welke traditie we staan, uit welke cultuur we komen. Onze (gemeenschappelijke) geschiedenis bepaalt namelijk voor een heel groot deel hoe wij zelf tegen de wereld aankijken...
Bijvoorbeeld mensen die nu niet religieus (willen) zijn, zijn dat doorgaans ten opzichte van wat zij als religieus definieren: in de meeste gevallen het traditionele christendom.
Een seculiere levenskunst wordt daarom vaak met levensvragen geconfronteerd, zoals we die gewend waren uit onze christelijke geschiedenis en we zien dan ook dat het vaak moeilijk is om daar een "origineel" seculier antwoord op te geven...
Traditionele rituelen en beelden blijken zeer hardnekkig: denk aan de stille tochten en de waxinelichtjes bij rampen - dat zijn bijna letterlijke kopien van oude katholieke gebruiken...
Op 16 maart 2007 om 12:30 , Dries Boele zei...
Beste Paul,
Helemaal mee eens dat we ook moeten kijken naar onze eigen tradities voor het ontwikkelen van een seculiere levenskunst met toekomst. Om ons te realiseren waar we vandaan komen en hoe we er nog door worden bepaald. Ben er vóór dat we de rijkdom van die tradities benutten, in plaats van ons er verre van houden. De ‘fout’ van het huidige secularisme is m.i. dat het zich in een soort antithese ophoudt t.a.v. religieuze tradities, en met name het christendom, terwijl het veel uitdagender is om zich als voortzetting en erfgenaam van die tradities te zien. Selectief en kritisch, weliswaar, maar toch. In combinatie met andere input, uit andere tradities van elders in de wereld.
Daarom lijkt ‘seculiere religie’ mij een interessante optie: wat gebeurt er als je deze twee schijnbaar tegenstrijdige noties, ‘seculier’ en ‘religieus’, bij elkaar brengt? Het zou een vruchtbaar paar kunnen zijn. Iets om te onderzoeken.
Op 16 maart 2007 om 17:36 , Anoniem zei...
Beste Henk,
Iets van een "seculiere religie" zie je vaak wel bij de grote ideologien zoals het communisme en het nazisme: een zeer sterke, alles doordringende cultus, maar die geen bovennatuurlijke aspecten kent en alleen op wereldlijke idealen en doelen gericht is.
Daarbij wordt de term religie dan eigenlijk figuurlijk gebruikt, om aan te geven dat zo'n systeem zich wel wereldlijk/seculier/atheistisch noemt, maar feitelijk heel dicht tegen de praktijken aanleunt zoals we die van de traditionele religies kennen...
Maar in die zin is een "seculiere religie" niet zo positief: zulke pseudoreligieuze ideologien hebben nooit veel goeds gebracht, eerder heel veel onheil zelfs...
Een andere vorm van wat je seculiere religie zou kunnen noemen is het New Age gebeuren, waarbij mensen zelf, vrijelijk en naar eigen smaak en behoefte rituelen uit allerlei culturen en religies combineren, meestal met een nogal Oosterse insteek (Boeddhisme)...
Het aantrekkelijke daarvan is de vrijheid, maar anderzijds blijkt die vrijheid vaak net weer iets te groot, zodat het ook heel snel weer verwatert en nauwelijks iets van gemeenschappelijkheid biedt...
Ik heb ook de indruk dat deze stroming al weer over haar hoogtepunt heen is...
Op 18 maart 2007 om 15:32 , Anoniem zei...
Ik heb het idee dat de vraag naar religie in verband levenskunst ergens zal uitmonden bij Zen.
Jan Baerts
Op 19 maart 2007 om 12:28 , Dries Boele zei...
Beste Paul en Jan,
Ik weet dat in verband met ideologieën als communisme en nazisme vaak religie erbij wordt gehaald, maar gebeurt dat ook door de ideologen van die bewegingen zelf? Hebben die ideologieën ook daadwerkelijk de intentie om een ‘seculiere religie’ te stichten? Ik sluit het niet uit, maar ben er niet mee bekend. Zo goed ben ik niet op de hoogte van beide ideologieën.
Ook massabijeenkomsten, zoals bij voetbalwedstrijden en bij begrafenissen van populaire figuren (prinses Diane, André Hazes), worden wel een religieus karakter toegedicht.
Wat mij boeit is de associatie. Waarom legt men dat verband? Wat veronderstelt men kennelijk bij ‘religie’ en ‘religieus’, zodanig dat men het ook terugvindt bij communisme, nazisme, voetbalwedstrijden en populaire begrafenissen? En is die associatie terecht? (‘Filosofie’ wordt ook te pas en te onpas overal bijgesleept. De filosofie van het nieuwe kabinet, de filosofie van een bedrijf, de filosofie van Cruijff,... Terecht?)
Ook New Age wordt vaak in verband gebracht met religie, - weer om geheel andere redenen dan bij ideologieën als communisme en nazisme. Maar is er dan sprake van ‘seculiere’ religie? New Age is een zeer breed scala aan praktijken en opvattingen; er valt moeilijk iets algemeens over te zeggen. Wat ik er evenwel van weet is dat het bovennatuurlijke geen vreemde is in veel New Age-denken. Bovendien worden tal van elementen uit traditionele religies (m.n. uit het Oosten) tamelijk kritiekloos overgenomen. Zoals karma en reïncarnatie. Is dat te rijmen met seculier? Het is niet wat ik ermee associeer.
Of we uitkomen bij Zen wanneer we levenskunst in verband brengen met religie, weet ik niet. Voordeel van Zen is wel dat het buitengewoon aards is, met volle aandacht in het hier en nu. Althans, zoals het zich presenteert in het Westen.
Als vorm van boeddhisme is Zen de uitkomst van een aanpassing van de boeddhistische ervaring aan de Chinese context en later de Japanse. (De geschiedenis van die aanpassing is te zien aan de geschiedenis van het woord ‘Zen’ (Japans), verbastering van het Chinese ‘Ch’an’, dat weer teruggaat op Indiase ‘dhyana’, Sanskriet voor ‘meditatie’.)
Ik ben benieuwd hoe het Zen-boeddhisme zal transformeren wanneer het in het Westen werkelijk wortel schiet en zich ontdoet van Oosterse culturele gewoontes en franje. Nu reeds blijkt dat Zen anders wordt bedreven in het Westen, als je het vergelijkt met de Japanse praktijk (zeker wat betreft de discipline en de meester-leerling verhouding). Het zou kunnen dat zich in het Westen uiteindelijk een geheel nieuwe vorm van boeddhisme zal ontwikkelen, aangepast aan onze mentaliteit en cultuur, zoals dat eerder gebeurde in China en Japan.
Een reactie posten
Aanmelden bij Reacties posten [Atom]
<< Homepage